الجمعة، 23 نوفمبر 2012

شعر رائع عن حادثة اسيوط مدونة مقك


   

 السلام عليم اقدم لكم اليوم شعر عن حادثة اسيوووط

بكره عندي مدرسه والدراسه لي أمان
لجل في المستقبل أكبر زيكم يامسئولين
رايح أفرد جتتي وأطلق لفكري العنان
أيوه أنام وأحلم ببكره زي كل الحالمين
ماما صحتني وصحيت
لا بكتني ولا بكيت
حضرت كتبي وأكلي
إنتهينا !!
ما انتهيت ..
روحت باص المدرسه
عندي أبله كويسه
ضحكت وضحكت لزمايلي
يا صباحات المسا

المسا حل أوام

بعد حالة الإنسجام
الضلام حاصرنا ولا
دا قطار ولا حطام

دي دماغ ولا دراع

صدق دا ولا خداع
كل أصحابي تناثروا
حته حته دون داع

آه أحس بشئ تقيل

فوقي على صدري يميل
أصل انا يا ناس صغير
لو كبير والله لا اشيل

آه ياريتني روحت انام

قولت مش رايح دوام
الدراسه ضيعتنا
الدراسه دي حرام

دمي ينزف يا رئيس

فين حكومتك نستغيث
ولا أحسن ادعي ربي
هو نعم اللي يغيث

راح من دمي كتير

جسمي يوجعني بضمير
والله ما اكدب عليكم
هو دا نفسي الأخير

يمه افتكريني بكره لما اصبحلك زمان

قولي كان من نفسه يصبح من كبار المصلحين
يمسك المنصب ولكن يملى باعماله المكان
لكن ابني راح ضحيه من كبار الملعونين 



تم بواسطة فريق عمل مدونة ( مفك )

التعليقات : 0

إرسال تعليق